Vivian - Maritim 550HT - Etelärannikon kaunotar


Vivian, tämän blogin alku ja juuri. Maritim 550HT. 1000kg lasikuitua sekä mahonkia.


Vivian ensimmäisenä kesänä


Elettiin vuotta 1974 kun Kråkösta lähetettiin lähestulkoon legendaarisen mahonkiveneen, Utö 21 HT:n, piirustukset Hankoon Finncraftille lasikuiturungon valmistamista varten. Joku oli ymmärtänyt, että lasikuitu voisi olla hyvä puun korvike rungon materiaalina. Me olemme siitä kiitollisia, vaikka pakkohan se on myöntää että hyväkuntoinen mahonkivene kuuluu kauneimpiin aluksiin mitä vesillä voi nähdä.


Utö 21 HT, kuva lainattu mys.fi (käykää tutustumassa, hienoja mahonkiveneitä!)



Hangossa valmistettiin runko käsin laminoimalla, josta se lähetettiin Utön synnynsijoille Kråköhön, Porvooseen, viimeistelyä sekä puutöitä varten. Siellä B.H Johansson viimeisteli veneen hyvin samannäköiseksi Utö 21 HT:n kanssa, olihan sen valmistus tuttua ennestään.

Kun tämä kyseinen vene on myyty vuonna 1974 niin hintaa oli 24 650 silloista markkaa Evinruden sisäperällä. Se oli luksusta joka oli harvojen tavoitettavissa, Soini olisi kutsunut huvikuunariksi.




Venettä ostaessa voidaan puhua rakkaudesta ensisilmäyksellä. Eihän se hyväkuntoinen ollut, päinvastoin. Vanhakin se on, ja puinen kansirakenne mätäni käsiin. Keulasilmukka tuli koeajon jälkeen lasikuidun läpi kun venettä nostettiin, ja nopeusmittarin putki kasteli kapteenin housut ajaessa. Ei olisi pitänyt ostaa, jos järjellä ajatteli, mutta kun se oli niin kaunis. Ihastuttiin täysin veneen muotoihin, se ei ollut lasikuitunen kylpyamme vaan omasi hyvin kauniin kylkilinjan, perän profiilista puhumattakaan.




Täytyy myöntää, että ei me oikein tiedetty siinä vaiheessa mitä me ostettiin. Se näytti hyvältä, ja siinä riitti tekemistä meille. Ensimmäisen kevään aikana revittiin lähestulkoon kaikki ulos, ja rakennettiin sisusta uusiksi. Kun tunteja vesillä rupesi vähitellen kertymään, niin huomasimme miten hyvä vene oikeasti oli. Kun muut veneet tiputtivat plaanista aallokon takia, vesi ei edes roiskunut meidän tuulilasille vielä. Tästä voimme kiittää Utö:n suunnitelijoita, runko on erinomaisen merikelpoinen 24 asteen v-pohjallaan. Itse projektista lisää tarinaa sekä kuvia myöhemmin!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tuotearvostelu Manker U11 & U21 - Veneilijän sekä retkeilijän taskulamput

Paras veneily sekä retkeilykausi Suomessa on valoisa sekä lämmin, mutta valitettavan lyhyt. Jos haluaa pidentää kautta, niin et...

INSTAGRAM FEED

@viviantheboat