Kaivarin lentonäytös 9.6.2017 ja lyhyt oppimäärä ankkurin käytöstä

Perjantaina 9.6 pidetty kaivarin lentonäytös oli loistava tapahtuma veneilijöille. Veneilijöille oli varattu huikeat paikat hernesaaren ja kaivarin edustalta. Veneitä paikalle saapui pilvin pimein. Vivian oli ankkuroituna hernesaaren edustalle tapahtuman ajaksi. Taivaalla näytöksessä oli todellinen herkkukattaus uutta ja vanhaa kalustoa. Hienoimpana koneena tietenkin Douglas DC-3 koko kromisessa kiillossaan.  Toki taivaalla nähtiin myös hävittäjiä, jotka ovat mukana kilpailusssa tulevaksi Hornettien seuraajaksi. Oli kertakaikkiaan hieno tapahtuma ja selostus oli toteutettu mukavasti niin, että se tuli metro helsingin taajuuksilta ja oli siten helppo kaikissa veneissä kuunnella. Paikalle oli myös saatu maailmankuulu Red Arrows -taitolentoryhmä. Jos itse missasit tapahtuman, kurkkaa ihmeessä alla oleva videokooste, jossa näkee aika hyvin mitä silmä karkkia oli tarjolla. Valitettavasti mikään ei saa vangittua sitä ääntä, mikä esimerkiksi Eurofighter Typhoonista lähti.

DC-3 nousemassa ilmaan (kuva lainattu DC-yhdistyksen sivuilta: http://www.dc-ry.fi/index.html)



Tapahtuma oli aivan loistavaa viihdettä niin taivaalla kuin vesillä. Vesillä useammilla veneillä oli todellisia vaikeuksia saada venettä ankkuroitua paikalleen ja olikin hupaisaa seurattavaa miten vaikee se joillekkin oli. Eihän se mikään taitolaji ole. Oma villi veikkaukseni on, että kaikki on kiinni varusteista. Tälläistä perusmoottorivenettä ankkuroitaessa tulisi ottaa huomioon pari asiaa, kun olet ankkuria ostamassa. Ankkuri on kombo johon kuuluu: Ankkuri, Kettinki ja ankkuriköysi. Se mitä tarvitset riippuu veneestä ja paikasta johon aiot ankkuroitua. Oma hypoteesini on, että ne kenellä ankkuroituminen ei onnistunut, johtui siitä etteivät he olleet perehtyneet paikkaan johon meinasivat ankkuroitua. Alla on kuvat ilmailumuseon kartasta, jossa on osoitettu paikat veneille. Tämän kuvan alla Hernesaaren edusta merikortissa.




Merikortin pikaisella mulkaisulla selviää yksi kriittinen fakta ankkuroinnin kannalta, syvyys. Eli jos nyt lähdemme valitsemaan veneeseemme sopivaa ankkuria tulee tämä ottaa huomioon. Ankkurin paino voidaan määrittää karkeasti seuraavalla kaavalla: 

Ankkurin paino (kg) =

veneen pituus (m) + leveys (m) + paino (t)

Esimerkiksi Vivianissa tämä tarkoittaa 5,5+2,4+1= 8,9. Omaan veneeseemme olemme kuitenkin ostaneet hieman ylimitoitetun naara-ankkurin, joka painaa 12kg. Eihän siitä mitään haittaakaan ole, muuta kuin laskiessa, tai jos säilytys tilasta on puutetta. Seuraava osanen on kettinki, joka toimii painona köydelle, jotta veto ankkurista veneeseen ei tapahtuisi suoraan pintaan päin, vaan menisi mahdollisimman paljon pohjan mukaisesti. Voiko ketjussa liioitella? Tuskin. Viimeisimpänä osana ankkuria on ankkuriköysi, jonka tulisi ominaisuuksiltaan olla uppoavaa ja tarpeeksi vahvaa, jotta se ei vedossa katkea. Entäpä köyden pituus? Se riippuu siitä mihin olet ankkuroitumassa, mutta ei varmastikkaan ole haittaa, että rannikolla veneessä olisi mukana ainakin 50m ankkuriköyttä. Voin melkein vannoa, että ankkurin liian pieni paino yhdistettynä liian lyhyeeseen köyteen oli syyllinen kaivarin edustalla nähtyihin vaikeuksiin. ylläolevasta merikortissa on merkattuna oma ankkurointipaikkamme vihreällä merkillä, jossa merikortin mukaan syvyys on noin 11 metriä. Jos siis haluaisimme ankkurin pohjaan, niin, että se pitää jotain olisi hyvä varautua, siihen, että se mukava 20 metrin nippu köyttä ei tule riittämään. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.




Kuvassa Red Arrowsit ottaneet ujon nousun

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tuotearvostelu Manker U11 & U21 - Veneilijän sekä retkeilijän taskulamput

Paras veneily sekä retkeilykausi Suomessa on valoisa sekä lämmin, mutta valitettavan lyhyt. Jos haluaa pidentää kautta, niin et...

INSTAGRAM FEED

@viviantheboat